El secretari general de l’USdA, Gabriel Ubach, ha entrat avui una petició d'autorització al ministeri d'Interior per fer una manifestació el 8 de desembre

El secretari general de l’USdA, Gabriel Ubach, ha entrat avui una petició d’autorització al ministeri d’Interior per fer una manifestació el 8 de desembre. Ubach ja va avisar que l’increment salarial decretat pel Govern després del fracàs de les negociacions amb la patronal podia desembocar en una mobilització per exterioritzar aquest malestar.

La manifestació s’iniciarà a les 19 hores a la plaça Coprínceps d’Escaldes i a les 19.30 hores la marxa començarà el recorregut per les avingudes Carlemany i Meritxell per arribar aproximadament a les 21 hores a la plaça Guillemó d’Andorra la Vella.

Ubach explicava ahir que la decisió definitiva no estava adoptada encara, però va recordar que només es podrà fer durant el mes de desembre. Deixant de banda les vacances de Nadal, els membres del sindicat treballaven amb la proposta que s’ha acabat confirmant del pont de la Puríssima com el moment idoni per organitzar aquesta protesta, sobretot perquè el seu impacte serà major tenint en compte el gran nombre de turistes que arriben cada any per aquestes dates, que coincideixen amb l’inici de la temporada d’esquí.

L’espurna ha estat l’increment salarial gradual que ha acabat decidint l’executiu després de la falta d’acord entre la CEA i l’USdA, encara que el líder sindical va apuntar que aquest no és l’únic motiu que els empenyi a sortir al carrer. En aquest sentit, va anomenar altres temes que consideren que estan desgastant els ciutadans, com habitatge, pensions, pèrdua de poder adquisitiu o precarietat laboral.

Per al sindicat hi ha motius suficients per protestar, i un altre objectiu és involucrar la societat civil però també els patits polítics que s’han mostrat crítics amb la gestió del Govern de coalició. L’USdA vol contactar amb diferents associacions perquè se sumin a la protesta, i quant al món polític vol intentar tenir el màxim suport, fins i tots dels partits que no s’identifiquen amb el centreesquerra.

Per la seva banda, el president del PS, Pere López, va manifestar ahir que hi ha hagut “una forma molt particular de gestionar el diàleg social sense propostes, sense aportar documentació per intentar una entesa”. López es va mostrar molt preocupat per la situació del poder adquisitiu de les famílies: “Pensem que els lloguers continuen sent la principal problemàtica i si, com sembla, continuen pujant les mesures queden sense efecte, cosa que afectarà el poder adquisitiu i la competitivitat empresarial.”

El líder de l’oposició va remarcar que el diàleg social “no és només asseure a la mateixa taula patronal i sindicats, sinó que el Govern ha d’aportar documentació i no resoldre de manera unilateral com ha fet. No se’ns ha informat absolutament de res”, amb relació al procés del Consell Econòmic i Social. El ministre portaveu, Eric Jover, va respondre afirmant que l’executiu es va quedar al marge “pensant que qui havia d’arribar a un acord eren patronal i sindicats”. Com que això no va succeir el Govern va decidir intervenir: “La racionalitat del que hi ha darrere ens costa d’entendre.”