L’USdA denuncia un acomiadament per l’afiliació de la tècnica sanitària El sindicat conclou que la rescissió del contracte és a causa de la decisió de militar

https://www.diariandorra.ad/noticies/nacional/2022/12/13/denuncia_per_fer_fora_una_treballadora_reivindicativa_212408_1125.html Andorrana de Transport Sanitari (ATS) va acomiadar una tècnica d’emergències sanitàries el 13 de setembre per l’afiliació a l’USdA, segons consta en la denúncia que el sindicat ha tramitat al servei d’Inspecció de Treball, en què també s’exposa que un tècnic va conduir l’ambulància, el 5 d’agost, de manera ininterrompuda entre les 9 i les 21.45 hores. Aquests són els dos principals punts que l’USdA ha fet arribar contra l’actuació de la unió temporal d’empreses que va prendre el relleu d’Ambulàncies del Pirineu per al transport sanitari no urgent, i que des de l’inici és motiu de polèmica perquè teòricament havia d’assumir la sub­rogació dels contractes de treball de l’anterior concessionària. En la denúncia presentada conjuntament per l’USdA amb la delegada d’empresa –no hi ha comitè d’empresa perquè la plantilla és de menys de trenta treballadors– s’exposen algunes presumptes irregularitats asse­nyalades per la plantilla. En el document se cita, textualment, que en la reunió mantinguda entre els representants dels assalariats d’ATS, d’empresa, de l’USdA i del SAAS “el representant d’ATS va admetre que l’empresa havia prescindit dels serveis de la tècnica perquè tenia una actitud molt reivindicativa”. En la denúncia s’exposa que “tan bon punt els responsables de l’UTE van tenir coneixement de l’afiliació al sindicat van executar el període de prova i van prescindir immediatament dels seus serveis”. Els sindicalistes i treballadors manifesten que no tenen cap dubte que la militància sindical va ser el motiu de l’acomiadament, ja que dels nous tècnics contractats va ser l’única que va perdre el lloc de treball. La denúncia destaca un altre punt que fa referència a les jornades laborals que “sovint superen el límit màxim d’hores extraordinàries, en còmput setmanal, previst a la Llei de relacions laborals i en el conveni del 2014”. S’expressa que són habituals jornades de treball setmanal de fins a 56 hores i “que sovint no es respecta el descans diari de 12 hores consecutives entre dues jornades successives de treball”. S’exposa un cas concret de conducció d’una ambulàncies gairebé quasi 13 hores seguides: “Era l’únic conductor, ja que l’altre tècnic que l’acompanyava no compta amb el permís necessari per conduir les noves ambulàncies, que tenen un pes de més de 2.500 quilos.” El tercer punt de discòrdia té a veure en l’anterior organització d’ADP en jornades curtes i llargues, alternant setmanes de 36 hores amb les de 48. El sindicat es queixa que aquest sistema no s’aplica als nous contractats per la nova adjudicatària del transport no medicalitzat i “no se segueix cap pauta concreta”. Per exemple, les guàrdies de disponibilitat no presencial es van acordar de caràcter voluntari per als treballadors de l’anterior concessionària i són obligatòries per als nous. El sindicat i els representants de la plantilla de l’UTE –en què la majoria l’ostenta Ambulàncies Egara– creuen que els fets que es relaten són infraccions que han de ser examinades pel departament de Treball.   LA MEDIACIÓ DEL MINISTERI VA TANCAR L'AMENAÇA DE VAGA DE LA PLANTILLA La concessió del transport sanitari no medicalitzat va començar l’1 de setembre el servei ja amb problemes. En un comunicat que van fer públic ahir, els treballadors es queixen dels que consideren incompliments de l’UTE Andorrana de Transport Sanitari –integrada per Valira, Carlemany i Egara– en diversos punts com, per exemple, que “l’afiliació a la CASS no està feta a nom de l’adjudicatària”. En el comunicat, adreçat al ministeri, al SAAS, als polítics i a la comissió de sanitat, aquest grup de tècnics assegurava que el malestar continua i se sumen aquestes altres irregularitats: la planificació és irregular i no equitativa per a tots els treballadors, i l’equipament reglamentari (EPI) té mancances per poder desenvolupar la feina amb la seguretat i confort requerits. Van amenaçar amb la vaga i va ser necessària la mediació del ministre de Salut, Albert Font, que va encomanar al Servei Andorrà d’Atenció Sanitària (SAAS) que vigili que els criteris d’adjudicació siguin respectats a l’hora de fer la feina. Així i tot, sembla que encara no hi ha una bona sintonia entre els dos bàndols.

LA MEDIACIÓ DEL MINISTERI VA TANCAR L’AMENAÇA DE VAGA DE LA PLANTILLA