Porta oberta als comiats temporals – Govern no descarta permetre la mesura malgrat que discrepa amb els tempos de la patronal

Les paraules del ministre de Salut, Joan Martínez Benazet, situant la durada de la crisi sanitària com a mínim un mes i mig o dos vista ha alertat la patronal, especialment aquells emprenedors que tenen petites i mitjanes empreses. En molts casos indiquen que els costarà o directament que no podran fer-se càrrec de les nòmines del mes d’abril si la situació segueix com fins ara. Per això insisteixen que el Govern els permeti fer la suspensió temporal de contractes ja a partir del mes que entra.

L’executiu, però, es mostra de moment prudent i vol esperar a saber com evoluciona la situació abans de fer el pas tot i que no tanca la porta a aquesta possibilitat. “És una evidència que si la crisi s’allarga, les empreses s’hauran de replantejar les seves plantilles o fins i tot es veuran abocades a tancar”, va indicar el ministre Jover, tot afegint que “no poden descartar que si arriben, en aquest moment s’hagin de prendre mesures com aquesta”. En la mateixa línia, Jover va apuntar que arribats al punt d’haver de rebaixar salaris, caldran també altres mesures relacionades amb les despeses dels ciutadans com ara els lloguers. “El Govern treballa amb el principi de corresponsabilitat i amb mesures que sigui sostenibles. Per tant, si es rebaixen sous ho caldrà acompanyar amb les polítiques necessàries perquè això sigui sostenible”, va indicar.

Menys sou i l’ajuda del Govern
Diversos empresaris consideren que les ajudes amb el lloguer i les factures d’Andorra Telecom i FEDA o la part de la cotització de la CASS no n’hi ha prou en un moment en què els ingressos són gairebé zero o directament cap. I sobre els crèdits tous proposats per l’Executiu, alerten que no deixa de ser una manera d’endeutar-se sense saber quan podran tornar a tenir ingressos. A tall d’exemple, el secretari de l’associació d’empreses d’electricitat i lampisteria, Jordi Sansa, explicava que “ara mateix no hi ha gaires empreses amb liquiditat al país, per aquest motiu el plantejament d’endeutar-nos amb un crèdit tou per a nosaltres és una agonia, ja que després s’han de tornar els diners i no sabem quan tindrem beneficis”. “Necessitem poder arribar a un acord amb els treballadors i que el Govern ens doni un cop de mà en la recerca de solucions perquè sols no ens en sortirem, hi haurà mort empresarial si no hi ha un gir per part del Govern”, afirmava l’empresari.
Ara per ara, Govern encara no té sobre la taula un esborrany de la mesura de suspensió temporal de contractes però la patronal vol que es treballi amb xifres que vagin al voltant d’una rebaixa de sou del 30% i que el 70% restant sigui assumit la meitat per l’empresa i l’altra meitat per l’Estat. La mesura, que requeriria passar pel Consell General perquè actualment està prohibida per la llei òmnibus que va ser aprovada recentment i que a més s’hauria d’especificar a través d’un reglament, hauria d’acotar diferents aspectes per evitar que fos abusiva.
Dit d’una altra manera i segons defensa la CEA, ha de controlar que la suspensió de contractes temporals només pugui ser aplicada per les empreses que demostrin que s’han vist afectades directament pel coronavirus i no per altres factors propis de la temporalitat o bé anteriors a la crisi. A més, la patronal té clar que caldria regular altres aspectes com ara no abaixar més el sou d’un topall que podria ser el salari mínim i obligar l’empresa a recontractar tot el personal un cop passada la crisi sense poder-los acomiadar en un període de temps que encara està per definir.