La Unió Sindical reitera que les dades d'Estadística relatives als salaris disten de la realitat, ja que tenen en compte la remuneració mitjana i mediana, però no la modal, que és la més freqüent.

La Unió Sindical reitera que les dades d’Estadística relatives als salaris disten de la realitat, ja que tenen en compte la remuneració mitjana i mediana, però no la modal, que és la més freqüent. D’altra banda, el secretari general de l’USdA, Gabriel Ubach, veu amb bons ulls l’arribada de turisme de luxe al país, sempre que els treballadors disposin d’un salari i habitatge dignes.

El departament d’Estadística posa a disposició de la població cada mes les dades actualitzades relatives a la massa salarial declarada a la CASS. Es fa referència a la retribució mitjana i mediana, però en cap cas es fa menció del salari modal, que és el més freqüent, és a dir, el que rep la gran majoria dels treballadors. Des de la Unió Sindical reiteren que les xifres que facilita el Govern disten de la realitat.

« A Andorra un treballador normal cobra entre 1.200 i 1.500 euros com a molt », ha assegurat Ubach, que afegeix que « tampoc es diu clar a quantes hores treballades correspon el sou ».

En relació amb la proposta de la Federació del Luxe d’Espanya que pretén convertir el Principat en una destinació exclusiva, el secretari de l’USdA ho té clar. Considera que l’arribada d’aquesta mena de turisme al país és necessari, però, alhora, cal que els treballadors que atenguin aquests visitants puguin disposar d’un salari decent i un habitatge digne que els permetin viure a Andorra. Ubach entén que les polítiques del Govern estan propiciant que el Principat s’assimili a un país com Mònaco, « on només viuen els rics ». « La resta viu als pobles veïns ».

D’altra banda, insisteix que la classe mitjana està desapareixent i empobrint-se cada vegada més. Assenyala que les polítiques públiques dels darrers anys han contribuït a aturar l’ascensor social, ja que, segons explica, no s’ha previst cap pla de recuperació de salaris i pensions des que es van congelar. Una situació que s’agreuja encara més per la pandèmia.

Informa: Joan A. Sarmiento-Oliver Jaén
Imatge: Jordi Seabra-Arxiu RTVA