Parlem de jubilacions Gabriel Ubach. Quin és l’import que una persona hauria de percebre després de 30 anys de cotització?, quina jubilació es pot considerar digna després de 30 anys de cotització?

Parlem de jubilacions
Gabriel Ubach. Quin és l’import que una persona hauria de percebre després de 30 anys de cotització?, quina jubilació es pot considerar digna després de 30 anys de cotització? Quina ha de ser la pensió digna en un país com Andorra, on el preu d’habitatge s’enfila si contem la calefacció, la llum, l’assegurança obligatòria i una plaça de pàrquing per sobre dels 1.000 euros mensuals de mitjana. Segons l’OMD, el preu de l’habitatge hauria de representar el 30% del salari percebut, és a dir, al voltant dels 1.700 euros. Això, a priori, hauria de ser la pensió mínima per viure amb dignitat a Andorra.

Gabriel Ubach. Quin és l’import que una persona hauria de percebre després de 30 anys de cotització?, quina jubilació es pot considerar digna després de 30 anys de cotització? Quina ha de ser la pensió digna en un país com Andorra, on el preu d'habitatge s’enfila si contem la calefacció, la llum, l’assegurança obligatòria i una plaça de pàrquing

Però com es pot pagar aquestes pensions amb el 15,5% aportat pels empresaris, del qual un 8,5% per a jubilació i un 6,5 % del qual un 3,5 % de jubilació per als treballadors. Si observem els països, veient els treballadors, ens acostem sensiblement a la mitjana cotitzada i els empresaris encara queden lluny de les cotitzacions dels empresaris europeus, ves per on. A tots ens preocupa la situació financera de la Caixa Andorrana de la Seguretat Social, però no compartim els criteris de Demòcrates per Andorra, que en l’última actualització de cotitzacions va imposar un augment de l’1% als empresaris i el mateix import per als treballadors. Això només passa a Andorra, a la resta del món els diferencials es respecten i els treballadors cotitzen com a màxim un terç de què cotitza l’empresa, excepte a Andorra. A Espanya la cotització de l’empresa és de tres vegades més que a casa nostra i a França és major, com veiem, lluny de la cotització de les empreses andorranes. Ara bé, els treballadors espanyols cotitzen prop dels valors dels andorrans i els francesos tampoc estan tan lluny com podem constatar, i aquest és un factor molt important a tenir en compte en qualsevol projecte de reforma. És important tenir en compte tots aquests factors per obtenir un resultat coherent i no cal inventar la pólvora ni la sopa d’all bufat, que ja fa dies que d’altres ja les van inventar abans que nosaltres.