Els sindicats de l’administració plantegen fer vagues i talls de car­reteres si tira endavant el projecte de llei de la funció pública que ara mateix està a tràmit parlamentari. El president del Sindicat de l’Administració General (Sipaag), Lluís Anguita, va assegurar que “si la llei passa jo crec que accions se n’hauran de fer”. “I accions com toca”, va reblar, que s’hauran de consensuar entre tots els col·lectius. “Hi ha moltes coses a fer: es pot fer avui una cosa i demà una altra, vagues de zel, vagues indefinides o es poden tallar carreteres”, va enumerar. Un seguit de mobilitzacions que estudiaran convocar si el Consell General aprova la llei abans de les eleccions, previstes per a final de març o principi d’abril. Tot plegat en protesta per una norma que consideren molt lesiva per als drets dels funcionaris –per la desaparició, per exemple, dels triennis substituint-los per quinquennis– i que ja va motivar la vaga del 15 i 16 de març passat. Anguita va subratllar que no esperen que el text pateixi canvis substancials ni que s’acceptin esmenes d’envergadura durant el tràmit al Consell General perquè “els punts més importants, les seves línies vermelles, no les voldran tocar”. Per tant, esperaran veure si s’aprova abans que finalitzi la legislatura. El sindicalista va apuntar, a més, que a banda de les accions de rebuig una altra possibilitat serà apostar per aquells partits polítics que s’han compromès a portar al programa electoral la retirada de la llei de la funció pública si guanyen les eleccions. “Hi ha partits que hi estan en contra i van dir que si aquesta llei passa ells automàticament la pararan. Aquesta és una altra opció vist que d’aquí a sis mesos tenim eleccions”, va assenyalar. Campanya contra DA En aquest sentit, va indicar que els sindicats no han de demanar el vot per cap partit però sí que han “d’explicar als funcionaris què pot passar si torna a repetir DA”. “Si amb tot el que ens han fet el funcionari torna a votar DA, apaga y vámonos”, va expressar, afegint que “no diem a qui has de votar, però amb tot el que ha passat el sindicat està obligat èticament a fer memòria, a recordar i a dir: ‘Compte, que si entren aquests hi haurà conseqüències’”. Un exemple de la manera de fer de l’actual Govern, a parer d’Anguita, són les coaccions que assegura que hi va haver cap als treballadors públics perquè no secundessin la vaga del març. “I tant que hi va haver coaccions. Hi va haver secretaris d’Estat i coordinadors que es van estar passejant pels departaments quan normalment no venen mai”, va afirmar, detallant que a qui va afectar especialment va ser als eventuals. “Els deien: ‘Si vols ves-hi, però després atén-te a les conseqüències i no t’oblidis que ets eventual’”, va apuntar. En aquest context, Anguita va recordar que “la majoria [de treballadors de l’administració] són eventuals” i que el Govern es va aprofitar d’aquesta situació per treure valor al seguiment de les aturades. “La ministra [Eva Descarrega] està tan convençuda que no estem units perquè va dient que només érem 30 [treballadors de l’administració general a la vaga]”, va declarar, “però no ens oblidem de la quantitat d’eventuals que hi ha”, molts dels quals fa “10, 12 o 14 anys que són a l’administració”, fet que a parer seu “és molt greu i s’ha d’acabar”. Recollida de signatures A banda de les possibles mobilitzacions que hi pugui haver si s’aprova la llei de la funció pública, els sindicats començaran de manera imminent a recollir signatures per presentar les iniciatives legislatives populars (ILP) que han impulsat per demanar una llei de responsabilitat política que castigui més durament la cor­rupció i per modificar la Llei electoral per tal d’afavorir la representativitat i proporcionalitat del sistema. La recollida de firmes es durà a terme al local dels col·lectius a l’edifici administratiu del Govern i en esdeveniments com la Fira d’Andorra la Vella.

Campanya contra DA

Recollida de signatures