Els sindicats volen la prejubilació als 60 anys per a tots els funcionaris L’USdA considera que la concessió als professors per part del Govern respon només a la proximitat de les eleccions generals

Protesta sindical contra la reforma de la Llei de la Funció Pública el març passat.

La Unió Sindical d’Andorra (USdA) i el Sindicat Andorrà de Treballadors (SAT) són partidaris d’ampliar a la totalitat dels treballadors públics la possibilitat de jubilar-se als 60 anys si així ho desitgen. Una opció que la futura llei d’Educació posarà a l’abast dels mestres si finalment acaba prosperant l’acord al qual van arribar dimecres l’executiu i els re­presentants dels professors, i que permetrà als educadors prejubilar-se als 60 anys o, en cas de voler continuar, fer-ho fins als 65, l’edat fixada com a límit. Els dos sindicats, cadascun amb matisos, creuen que la possibilitat de jubilar-se als 60 anys ha d’anar més enllà dels funcionaris que pertanyen als cossos especials, com és el cas dels professors.
El secretari general de l’USdA, Gabriel Ubach, és contundent a l’hora de valorar l’acord entre el ministeri d’Educació i els mestres. “Aquesta possibilitat [prejubilar-se als 60 anys] ha de fer-se extensiva a tota la funció pública, no només als professors”, asse-nyalava ahir en declaracions al Diari. “Si es dona un dret a uns funcionaris, s’ha de donar el mateix a la resta”, reclamava el sindicalista.
Preguntat per quina era la seva opinió sobre el que havien aconseguit els mestres en la negociació amb el Govern pel que fa a la jubilació, Ubach tirava d’ironia: “ho veig molt bé. Tenint en compte que venen eleccions és normal que passin aquestes coses”. El secretari general de la Unió Sindical d’Andorra també va assegurar no estar sorprès pel fet que “el Govern que més ha matxucat els treballadors públics surti amb aquestes coses a pocs mesos de les eleccions”.

Interessos partidistes
Ubach insistia i acusava l’executiu demòcrata de fer concessions només perquè s’apropa una nova cita electoral. “Estem davant d’un Govern que durant anys ha tingut el comportament que ha tingut i ara, a pocs mesos de les eleccions, fa un canvi radical”, denunciava, mentre recordava que “ha estat set anys i mig fent polítiques contra la funció pública i canviant drets adquirits per expectativa de drets”. El sindicalista finalitzava dient que “ara el Govern torna a canviar el rumb i ho fa per interessos partidistes, els interessos electoralistes”.

El SAT vol més negociació
El secretari general del Sindicat Andorrà de Treballadors, Guillem Fornieles, també considera que s’hauria d’ampliar la concessió de poder prejubilar-se als 60 anys a altres sectors del funcionariat més enllà dels mestres. “Els sindicats d’altres sectors que ho negociïn perquè tothom ho tingui”, animava Fornieles també en declaracions al Diari. Però més enllà que “els mestres es podran jubilar als 60 o als 65 anys”, el que el sindicalista celebrava de l’acord entre el Govern i el Sindicat d’Ensenyament Públic era que “hi hagut una negociació”.
I és que segons Fornieles “haver aconseguit que s’hagi negociat és molt important, i que hagin arribat a un acord, encara ho és més”. El sindicalista hi afegia que “des del SAT sempre hem denunciat que no hi ha voluntat de negociar amb el Govern ni tampoc amb la patronal”. Segons el secretari general del SAT, “el que volem és que hi hagi negociacions a tots els nivells, no només amb els mestres. I en tots els sectors laborals, no només amb els sindicats de funcionaris”.

Sense interlocutors
Guillem Fornieles lamentava que, en el cas dels treballadors del sector privat, els sindicats “no tenim” interlocutors. “La patronal no ho és, ni tampoc el legislatiu, perquè la majoria de consellers generals són patronal”, deia, per insistir que “el que volem és negociació i que hi hagi llibertat sindical per tal de poder negociar amb els patrons i que aquests siguin honestos amb els treballadors”. El secretari general del SAT finalitzava sentenciant que “si no hi ha negociació, no hi ha democràcia”.

UNA NEGOCIACIÓ « CONSTRUCTIVA », SEGONS JOVER
El ministre d’Educació va afirmar ahir en declaracions a l’Agència de Notícies que la negociació entre el Govern i el Sindicat d’Ensenyament Públic s’ha fet “amb un ànim constructiu i amb la voluntat d’arribar a un acord, sobretot en aquesta última etapa”, el que ha permès, tot i la diferència dels posicionaments, “arribar a un punt intermedi en què ens sentim còmodes, no és ni el text del Govern ni el del sindicat. Les dues bandes hem fet esforços per sentir-nos còmodes”. Jover va recordar que el cos fa divuit anys que exigeix una llei pròpia, un text en què es treballa des del 2015. Durant tot aquest temps “s’han celebrat reunions amb els més de 900 membres del professorat, amb l’executiva del SEP, s’han organitzat taules participatives i hem pogut anar recollint opinions, suggeriments i comentaris”, va destacar. El ministre va precisar que “hem arribat al final de la primera etapa”, i va dir que “estic convençut que el text que hem acabat entrant a la comissió consultiva és molt millor que el que vam treballar des del ministeri”.