La CEA demana implantar el pla de salut abans d’abordar la reforma de la CASS

La Confederació Empresarial Andorrana (CEA) va emetre ahir un comunicat en el qual manifesta que “abans d’abordar” les reformes de la Caixa Andorrana de Seguretat Social (CASS) cal “afrontar i implementar” les mesures de contenció i de racionalització recollides en el Pla de salut elaborat per Govern. En la missiva, els empresaris defensen que s’apliquin mesures de contenció i racionalització de la despesa amb “caràcter d’urgència” abans de tractar qualsevol tema sobre la branca de jubilació. El col·lectiu empresarial va manifestar la seva “oposició” a la proposta presentada pel consell d’administració de la CASS sobre el sistema de pensions. En aquest sentit, destaquen que el sistema actual “presenta deficiències estructurals” i posen de manifest que consideren “necessari” l’augment del factor de conversió o retardar l’edat de jubilació de manera progressiva “els anys que calgui”. Entre les propostes dels empresaris, també destaquen la de passar de 5 a 7 anys el temps mínim d’adquisició dels drets de jubilació, establir una carència per a l’establiment de mesures, i que en cas que es decideixi augmentar la cotització “cal definir l’equilibri de la càrrega entre empresa i treballador”. Tanmateix demanen una assegurança complementària regulada i no aplicar les mesures de manera retroactiva. Per acabar, posen de manifest que abans d’implementar mesures que impliquin una “major pressió fiscal” i que redueixin la capacitat de captar talent, consideren necessari aplicar mesures “correctores del desequilibri” del sistema. El consell d’administració de la CASS va aprovar una proposta per al Govern que consisteix en vuit propostes d’impacte per garantir la viabilitat del sistema de pensions, entre aquestes es va proposar crear una taxa sobre el tabac i l’alcohol per destinar-la al fons de pensions o situar l’edat de jubilació als 67 anys.