Alerta per risc d’explotació laboral El Greta adverteix que els treballadors temporals de l’esquí, la construcció o l’hostaleria poden patir abusos pel desconeixement dels drets

Alerta per risc d'explotació laboral. El " Greta "adverteix que els treballadors temporals de l’esquí, la construcció o l’hostaleria poden patir abusos pel desconeixement dels drets.

Alerta per risc d’explotació laboral. El  » Greta « adverteix que els treballadors temporals de l’esquí, la construcció o l’hostaleria poden patir abusos pel desconeixement dels drets.

El mercat laboral andorrà “podria presentar riscos d’explotació” dels treballadors. En concret, els sectors més susceptibles són els que compten amb mà d’obra temporal, com ara les estacions d’esquí, la construcció, l’hostaleria o la restauració, així com els empleats domèstics. Així ho adverteix el Grup d’experts sobre la lluita contra el tràfic d’éssers humans (Greta) del Consell d’Europa en l’últim informe sobre el Principat. L’ens argumenta que, tot i que no s’han detectat casos de tràfic amb finalitat d’explotació laboral, les autoritats andor­ranes van admetre aquest perill perquè “sovint les persones desconeixen els seus drets”. “Podrien ser empleats fora del marc establert per la legislació laboral”, hi afegeix. No obstant això, l’organització europea posa en relleu que “l’absència de procediments d’identificació sistemàtics” pot explicar “que no s’hagin detectat casos”.
En aquest sentit, des del Greta “s’exhorta” les autoritats andorranes a formar els professionals interessats, assegurant “que els inspectors de treball contribueixin a prevenir i detectar casos de tràfic amb finalitat d’explotació econòmica”. El grup d’experts també demana treballar de manera estreta amb sindicats i sector privat per evitar abusos i “augmentar la responsabilitat social de les empreses”.

Demanda d’un pla nacional
En paral·lel, tenint en compte el tràfic d’éssers humans en un concepte ampli amb l’explotació sexual de dones o de menors, el Greta destaca que Andorra ha fet progressos legislatius des de l’anterior informe del 2014 per combatre aquesta xacra. Sobresurt l’aprovació del protocol d’actuació per a la protecció de les víctimes de tràfic d’éssers humans, la Llei d’igualtat de tracte i la no discriminació o la recent acollida de famílies de refugiats a través de la comunitat Sant Egidi. Uns avenços que per a l’organisme del Consell d’Europa no són suficients. I és que, segons el Greta, “les autoritats andorranes han d’augmentar els seus esforços” per investigar temes vinculats amb el tràfic de persones. En concret, es posa sobre la taula la necessitat d’atendre aquesta qüestió a través d’un pla d’acció que serveixi per fixar les polítiques nacionals a seguir. Des del grup d’experts es considera que l’Administració no veu la creació d’aquest pla com una prioritat perquè encara no s’han identificat casos de tràfic d’humans. De fet, també es reclama una vigilància especial dels grups més vulnerables, formats per infants, dones i immigrants.
Segons el Greta hi ha perills d’explotació sexual per a les dones i d’abusos a través d’Internet per als menors d’edat. En aquest sentit, de la mateixa manera que amb els inspectors de treball, l’organisme insta a formar fiscals, agents de policia i batlles sobre el tràfic de persones i els drets de les víctimes. “Encara no existeix capacitació o sensibilització sobre el tràfic d’éssers humans dels diferents actors que podrien entrar en contacte amb possibles víctimes”, lamenten. D’altra banda, l’organització anima Andorra a signar i ratificar el conveni del Consell d’Europa contra el mercadeig d’òrgans humans.
En qualsevol cas, l’informe del Greta conclou amb un balanç positiu i considera que el Principat va pel bon camí. Entre els punts favorables destaca la cooperació policial amb Espanya i França a les fronteres, que permet detectar víctimes de tràfic, així com la distribució de tríptics informatius contra aquesta xacra. També sobresurten les mesures per promoure la independència de les dones i l’acompanyament dels menors del centre d’acolliment d’infants i joves (CAI) a través d’un tutor legal.
Des del Govern han rebut de bon gran el document del Greta. El ministre portaveu, Eric Jover, va explicar ahir que l’avaluació europea demostra que s’està “en la bona línia” i que s’estan “fent els passos en la bona direcció”. Jover, però, es fa fer ressò dels punts a millorar i va admetre que des de l’executiu s’ha de “continuar treballant”. “Jo valoro positivament aquest informe que identifica els passos que es van fer”, va justificar durant la roda de premsa posterior al consell de ministres. “Entenc que són elements en què, tot i ser sensibles, hem de continuar fent passos”, va dir.

CONCLUSIONS
-Des de l’informe del 2014 s’ha progressat en el treball legislatiu contra el tràfic de persones.

-El Greta celebra els canvis legals en immigració que permeten la residència, el treball i l’educació de les famílies de refugiats.

-L’ens europeu, satisfet per la distribució de tríptics sobre els perills del tràfic d’éssers humans i per l’existència d’un número de telèfon gratuït.

-El grup d’experts té en compte l’augment d’inspectors de treball.

-Entre les mesures positives destaquen les destinades a combatre la violència i els estereotips sexistes.

-S’insta les autoritats a desenvolupar un document de política estratègica per centrar l’acció nacional contra aquesta xacra.

-L’informe demana formar i sensibilitzar els agents de policia, inspectors de treball, fiscals i batlles res­pecte d’aquest problema.

-Es proposa col·laborar estretament amb sindicats i el sector privat per evitar els abusos i promoure la res­ponsabilitat social de les empreses.

-La cooperació policial amb Espanya i França a les fronteres es valora com un factor bàsic per prevenir el tràfic de persones.