Els sindicats, preparen una gran mobilització pel 13 de desembre

Els sindicats preparen una gran mobilització pel 13 de desembre La iniciativa està impulsada per molts col·lectius i pretén fer «un toc d’atenció quant als temes socials i laborals»

Els sindicats, preparen una gran mobilització pel 13 de desembre. La iniciativa està impulsada per molts col·lectius i pretén fer «un toc d’atenció quant als temes socials i laborals»

Un any després de la concentració que va aplegar un miler i mig de persones a l’avinguda Meritxell, els s-indicats organitzen una gran mobilitació per a l’últim dia de campanya electoral. L’objectiu principal és lluitar contra la retallada de drets socials que està vivint el país i, per això, segons va indicar Gabriel Ubach, secretari general de l’USdA, pretenen «fer un toc d’atenció quant als temes socials i laborals del país». «Estem en una situació d’emergència social perquè els salaris i les pensions són baixes i hi ha una especulació bestial de l’habitatge». Ubach va exposar que a través de la mobilització pretenen que les propostes electorals «es facin factibles» i que hi hagi mesures reals per solucionar els problemes socials del país.

La idea encara és embrionària i no hi ha un discurs unitari ni un recorregut establerts per a la manifestació
La idea encara és molt embrionària i no hi ha un discurs unitari. Per tal d’aconseguir-lo, els diferents col·lectius es reuniran el dilluns 9 de desembre i concretaran quines reclamacions volen fer. Tot i això, s’espera que no es limitin a salaris, pensions i habitatges, ja que, entre els col·lectius que estan preparant la mobilització, també hi ha organitzacions feministes. «En formem part tots els sindicats i tots els grups socials», detallava Ubach.

Des del SAT, el secretari general Guillem Fornieles va ser més concret i va expressar que des del sindicat volen democratitzar el país i consolidar un estat social». És per això, que el missatge que pretenen transmetre als mandataris és «esteu lluny de l’estat social». «Un estat social no pot comerciar amb la vivenda i el menjar, no es pot especular amb un dret perquè esdevé una moneda de canvi. La pobresa econòmica és una injustícia social», remarcava. Així mateix, va afegir que «la Constitució i els Drets Humans no poden estar supeditats a l’estat mercantil».

Un canvi de llei
Per a aconseguir l’estat social, va expressar que és imprescindible que hi hagi un estat democràtic. I Fornieles va titllar Andorra d’«un estat que es maquilla democràtic», i recolzava aquesta afirmació exposant que «la llei electoral és injusta perquè els consellers se’ls emporta el partit que té més vots i, per tant, els altres partits no tenen la representativitat que mereixen. Així doncs, els vots dels ciutadans no estan ben traduïts al Consell ni al Comú». «Si la llei és injusta, la democràcia queda tocada», remarcava.

Ubach: «Estem en una situació d’emergència social perquè els salaris i les pensions són baixes i hi ha una especulació bestial de l’habitatge»
És per això que, a banda de proposar la modificació de la llei electoral, perquè «farà 27 anys que es va establir i s’ha de canviar», des del SAT creuen que la solució passa per fer referèndums vinculants. «Tots ens beneficiem de la participació ciutadana i, tenint en compte que no es representen tots els vots, els ciutadans haurien de tenir el dret a votar les propostes», considerava.

«La democràcia no la decideixen els polítics ni el poder judicial, ho ha de fer la ciutadania. Si els que manen són una minoria hi ha el risc que ens governi una dictadura, per això s’ha de fer un esforç per democratitzar el país, i la responsabilitat l’han d’assumir tots els ciutadans», subratllava. De fet, va comparar la politica andorrana actual amb el despotisme il·lustrat i l’expressió d’origen francès «Tot pel poble però sense el poble» i va remarcar que per tal d’evitar aquest despotisme els ciutadans han de formar part de la vida democràtica més enllà de les eleccions.

Fornieles: «La llei és injusta perquè els partits no tenen la representativitat que mereixen. Si la llei és injusta, la democràcia queda tocada»
Quant a la previsió de gent que estimen que formarà part de la mobilització, Fornieles va comentar que «no importa ser molts o pocs perquè estem en un país on hi ha poca cultura de sortir al carrer». Tot i això, Ubach s’emmiralla en la manifestació que hi va haver el 17 de desembre de l’any passat i que va batre rècords nacionals. Pel que fa al recorregut que esperen que se segueixi durant la manifestació, van explicar que encara no està definit, ja que estan pendents de la meteorologia, però consideren que no serà gaire llarg.